Kaihdinten takaa -sarjassa esittelemme Artic Storen työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita. Sarja ilmestyy Artic Storen verkkosivulla säännöllisen epäsäännöllisesti.
Suomen pohjoisimmasta markkina-alueesta huolehtiva Artic Store löytyy Rovaniemeltä. Myymälän yrittäjänä toimii Niko Virkkula.
Rovaniemen toimipiste on perustettu vuonna 2012 ja Niko astui yrittäjän saappaisiin 2019. Edellinen yrittäjä ja Nikon perhetuttu Vesa Ronkainen jäi vielä pariksi vuodeksi työntekijäksi, jotta uusi yrittäjä pääsi perehtymään huolellisesti tuotteisiin ja aurinkosuojauksen mahtiin.
– Ihan pystymetsästä tulin, enkä tiennyt aiheesta mitään, kun aloitin. Pari sälekaihdinta olin joskus kotona asentanut, eli paljon oli opittavaa heti aluksi, Niko muistelee.
Yrittäjyys on asenne
Nikon perhe- ja tuttavapiirissä on paljon yrittäjiä ja hän itsekin on yrittäjä neljännessä polvessa. Toimelias ja työtä arvostava asenne tarttui häneen lapsesta pitäen, kun kesät kuluivat töissä suvun yrityksissä. Koulutukseltaan Niko on ajoneuvo- ja kuljetustekniikan insinööri ja aiemmin hän on työskennellyt muun muassa projektitehtävissä ja asiantuntijatehtävissä.
Rovaniemen Artic Storesta Niko halusi tehdä omannäköisen menestyvän yrityksen ja käytti siksi paljon aikaa suunnitellakseen markkinoilla erottuvan palvelun.
– Jostain sain ajatuksen, että teen kaiken hieman eri tavalla, kuin muut alueella toimivat alan yritykset ja se näytti olevan ihan toimiva ratkaisu. Asiakaspalvelua ajattelin niin, että minkälaista palvelua minä itse haluaisin ja siltä pohjalta lähdin omia asiakkaita palvelemaan, kertoo Niko toimintatavoista.
– Katsoin, että muilla on tyyli antaa tarjous suullisesti. Päätin, että minä annan tarjouksen aina kirjallisessa muodossa. Se auttaa itseänikin, koska kyse on mittatilaustuotteista ja kaikki kohteet ovat yksilöllisiä. Jää itsellenikin muistiin, että mitä on sovittu. Huomasin myös, että kilpailijat eivät juurikaan näkyneet sosiaalisessa mediassa, joten päätin itse satsata siihen puoleen.
Artic Storen myymäläverkostosta Niko kertoo saaneensa hyviä neuvoja omaan työhön. Aina löytyy kollega, jolta kysyä vinkkiä haastavien kohteiden toteutukseen.
– Artic Storen yhteisön ansiosta kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin ja yhdessä saadaan parempia tuloksia.
Artic Storen yrittäjänä Niko on kartuttanut nopeasti vahvan asiantuntijuuden aurinkosuojauksesta. Hän on mukana Suomen Aurinkosuojaus ry:n hallituksessa sekä yhdistyksen teknisistä asioista ja koulutuksesta vastaavassa työryhmässä. Lapissa hän haluaa olla alueen ykkönen aurinkosuojauksessa.
– Vastataan asiakkaiden tarpeisiin, ollaan luotettava asiantuntijaorganisaatio, joka toimittaa parhaita mahdollisia aurinkosuojia asiakkaiden toiveisiin vastaten, kertoo Niko visiostaan.
Koko Lapin kattava Artic Store
Nikon pohjoinen työmaa erottuu muista Artic Storeista melkoisesti.
– Periaatteessa kaikki muut Artic Storet mahtuvat saman kokoiselle alueelle, kuin mitä minä täällä Lapissa yksin hoidan. Suomen maapinta-alasta kolmannes on meikäläisen hallussa. Asiakkaan luokse voi olla välillä 500 kilometriä matkaa. Vuodessa minulle kertyy arviolta 15 000 kilometriä työmatkoja, Niko summailee.
Työnsä haastavammaksi puoleksi Niko mainitseekin aikataulujen yhteensovittamisen, mikä johtuu pitkistä välimatkoista.
– Yhtenä päivänä saattaa olla käynti Utsjoella ja seuraavana päivänä on oltava jo Ranualla ja toimipiste on Rovaniemellä, niin kyllä se välillä asettaa haasteita. Onneksi minulla on myymälässä apulainen ja sesongilla on mahdollista olla pidempään auki.
Asennuksista Niko pyrkii huolehtimaan mahdollisimman pitkälle itse. Tarvittaessa löytyy apulainen keikoille mukaan, jos edessä on isompi kohde. Parasta yrittäjän päivissä on asiakaskohtaamiset ja valmiiksi saadut kohteet. Mieleen ovat painuneet erikoisemmat kohteet ja määrätietoiset tarpeet.
– Yksi asiakaspalvelutilanne muistuu mieleen usein. Asiakas Utsjoelta kertoi tarvitsevansa hyvän pimennysratkaisun, koska revontulet on välillä niin kirkkaat, ettei hän saa nukuttua. Tuota ei ihan joka päivä täälläkään kuule!
– Parasta on, kun saa kohteen valmiiksi ja esittelee asiakkaalle tuotteen käyttöä. Asiakkaiden palaute valmiissa kohteessa on minulle palkitseva hetki.
Kaikki aurinkosuojauksen trendit eivät liiku Lappiin nopeasti, mutta automaation ja moottoroitujen aurinkosuojien kysynnän Niko kertoo kasvavan jatkuvasti. Omiksi tuotesuosikeiksi hän paljastaa muun muassa Artic Storen Zip Screenkaihtimet sekä Spazio terassimarkiisit.
– Ne ovat moderneja ja siistejä tuotteita. Nekin tehdään mittatilauksena asiakkaan toiveet ja kohde huomioiden. Asiakkaat ovat näihin olleet erittäin tyytyväisiä ja odotukset on monesti jopa ylitetty. Muutenkin minun mielestäni Articin tuotteet ovat erinomaisia ja brändi on tunnettu, joten hyviä tuotteita ei tarvitse tuputtaa.
Lapin matkailukohteet ovat yksi mielenkiintoinen asiakasryhmä Rovaniemen Artic Storelle. Niko arvio asiakkuuksistaan viidesosan olevan matkailuun liittyviä kohteita.
– Lapin matkailu on Suomen niin sanottu “uusi Nokia”, eli paljon rakennetaan kiinteistöjä ihan vain matkailukäyttöön. Olen tutustunut muutamiin alueen matkailuyrittäjiin ja toteuttanut heille toimeksiantoja. Hyvät tuotteet ja toteutukset ovat poikineet myöhemmin myös uusia tilauksia.
Arvokas vapaa-aika perheelle ja harrastuksille
Yrittäjä kertoo rentoutuvansa vapaa-ajallaan mieluiten perheen ja ystävien seurassa. Jääkiekkoileva poika ja ratsastava tytär pitävät perheen arjen vilkkaana. Omaa palautumista ja vapaa-aikaa Nikolle on iltalenkit ja RoKin Mestis-kiekkoilun sekä moottoriurheilun seuraaminen. Talvella mieli vetää moottorikelkan puikkoihin.
Myös autotallista löytyy mieluinen harrastus.
– Minulla on Fiat 600 kesäautona ja se sattuu olemaan vielä firman väreissä. Kesällä kruisaillaan ja rassaillaan enemmän.